Schermloos: het verbeteren van concentratie op de middelbare scholen

Je concentratie erbij houden tijdens de les, iedereen heeft hier wel eens moeite mee gehad. Tijdens dit afstudeerproject werd er gezocht naar een geschikte oplossing om docenten in staat te stellen ongestoord les te kunnen geven en leerlingen in staat te stellen om zichzelf in concentratie-modus te zetten tijdens werk- of leersessies.

Diensten: visual design, branding, illustratie, webdesign

De opdracht

Met dit project werd er gezocht naar een alternatieve oplossing voor een volledig verbod op telefoons op middelbare scholen. Het uiteindelijke doel was om een innovatieve oplossing te ontwikkelen dat waarde heeft voor het verminderen van telefoongebruik op middelbare scholen.

‘Schermloos’ is een merk dat als doel heeft om ervoor te zorgen dat leerlingen zich aanleren om de nodige concentratie te vinden en te behouden op momenten dat dit nodig is. Want een korte leersessie zonder afleiding is beter dan een lange leersessie met veel afleiding.

Het primaire doel van schermloos is om docenten handvaten te bieden voor het bestrijden van telefoongebruik in de klas. Deze handvaten zorgen ervoor dat scholieren minder bezig zijn met hun telefoon en meer bezig zijn met de les. Hierdoor gaat de productiviteit omhoog en kunnen scholieren meer concentratie houden op de desbetreffende leer- en lesstof.

Het secundaire doel is om naast de concentratie tijdens de les ook de concentratie buiten de les te verbeteren. Hierbij kun je denken aan het thuis maken van huiswerk.

Uiteindelijk is er een website prototype ontwikkeld waar informatie wordt gedeeld over het negatieve effect van het gebruik van de telefoon tijdens het werken en leren. Zelfontwikkelde producten zoals een timer voor in de klas worden aangeboden en tips zoals hulp biedende apps die je goed kunt gebruiken voor meer concentratie tijdens het leren zijn ook te vinden op deze website.

‘Schermloos’ is een merk dat als doel heeft om ervoor te zorgen dat leerlingen zich aanleren om de nodige concentratie te vinden en te behouden op momenten dat dit nodig is. Want een korte leersessie zonder afleiding is beter dan een lange leersessie met veel afleiding.